Monday, April 23, 2012

Menerima jawatan atau pangkat, adakah satu hadiah atau anugerah bagi kita?


Sekiranya, hari ini anda menerima panggilan atau sepucuk surat perlantikan untuk memegang jawatan-jawatan tertentu dalam organisasi, apakah yang anda akan fikir ketika itu?
Barangkali ada yang menerimanya dengan senyuman. Barangkali ada yang menerimanya dengan rasa kesedihan. Atau mungkin juga kita tidak rasa apa-apa?
Bila kita diminta untuk menguruskan sesuatu program yang melibatkan ratusan bahkan ribuan peserta, bagaimanakah rasa ketika itu?
Biasanya, orang akan mengucapkan tahniah apabila kita diberikan apa-apa tanggungjawab. Tetapi, menerima tanggungjawab itu, suatu yang memang menggembirakankah atau bagaimana?

TANGGUNGJAWAB, IA ADALAH AMANAH
Semua itu, berkisar soal tanggungjawab. Bila kita membicarakan soal tanggungjawab, nyatalah ia bukan suatu yang ringan.
Allah telah berfirman dalam Al-Quran surah Al-An’am, 165 yang bermaksud :
“Dan Dialah yang menjadikan kamu penguasa-penguasa di bumi dan Dia meninggikan sebahagian kamu atas sebahagian (yang lain) beberapa darjat, untuk mengujimu tentang apa yang diberikan-Nya kepadamu. Sesungguhnya Tuhanmu amat cepat seksaan-Nya dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
Lihatlah, sebelum Allah tutup ayat itu dengan sifat-Nya, Allah telah sebutkan tentang ‘seksaan-Nya’.
Memang ada sebahagian kita menerima tanggungjawab, melebih sebahagian yang lain. Tetapi, tak dinafikan, masing-masing tetap mempunyai tanggungjawab terhadap dirinya sendiri walaupun tidak diberi tanggungjawab untuk mengetuai apa-apa organisasi atau kerja sekalipun.
Allah telah ingatkan akan seksaan-Nya yang bila-bila masa saja boleh menimpa kita sekiranya kita tidak amanah dalam melakasanakan tanggungjawab yang diberikan.
Juga dalam firman Allah s.w.t dalam surah Al-Ahzab ayat 72 yang bermaksud :
“Sesungguhnya kami telah menawarkan amanah kepada langit, bumi dan gunung-ganang, tetapi semuanya enggan untuk memikul amanah itu dan mereka kuatir tidak akan dapat melaksanakannya (berat), lalu dipikullah amanah itu oleh manusia.”
Betapa beratnya amanah, sehingga langit yang luas, bumi yang lebih besar dari kita, gunung-ganang yang lebih gagah dan kukuh dari kita pun tidak sanggup memikulnya.


BETAPA BERATNYA TANGGUNGJAWAB
Para sahabat Rasul s.a.w sendiri bahkan, seboleh mungkin cuba mengelakkan diri daripada menerima jawatan.
Pernah suatu ketika, Saidina Umar al-Khattab hendak melantik seorang sahabat Nabi s.a.w. bernama Said bin Amir menjadi gabenornya di Homs, Syria.  Said bin Amir ini adalah sahabat Nabi yang memeluk Islam kerana terkesan dengan peristiwa Khubaib bin Adi dibunuh. Dia memerhatikan sendiri peristiwa itu di depan mata ketikamana dia masih belum memeluk Islam.
Beliau seorang yang soleh dan sering memberi nasihat kepada dua orang khalifah Nabi s.a.w. iaitu Saidina Abu Bakar as-siddiq dan Saidina Umar Al-Khattab. Suatu hari, di zaman pemerintahan Saidina Umar Al-Khattab, beliau ingin melantik Said menjadi gabenornya di Syria.
Kata Umar kepadanya, “Wahai Said, kami ingin mengangkat kau menjadi gabenor di Homs.”
Apakah jawapan yang dibalas oleh Said?
Adakah dia terus menerima tanggungjawab itu?
Ataupun dengan rasa bangganya, dia menerima tanggungjawab tersebut?
Tidak. Tidak semudah itu bagi beliau.
Beliau membalas Saidina Umar dengan katanya, “Wahai Umar, saya memohon kepada Allah supaya anda tidak mendorong saya supaya condong kepada dunia.”
Takutnya Said bin Amir hendak menerima tanggungjawab. Sehingga dianggapnya tanggungjawab itu, boleh merosakkan dirinya sekiranya tidak melaksanakannya dengan baik.
Itu para sahabat Nabi s.a.w. Mereka tidak meminta-minta tanggungjawab. Tetapi, bila diberi mereka melaksanakannya sebaik mungkin.

CONTOHI SAIDINA UMAR, ORANG YANG AMANAH DENGAN TANGGUNGJAWAB
Saidina Umar, seorang pemimpin yang sangat amanah dengan tanggungjawab yang ada padanya.
Pernah suatu malam, beliau meronda-ronda melihat keadaan hidup rakyatnya. Beliau sampai pada sebuah rumah dan terdengar tangisan di dalam rumah itu. Lalu, bila ditinjau-tinjau, ternyatalah anak-anak di dalam rumah itu kelaparan kerana sudah beberapa hari tidak makan. Ibu mereka hanya sekadar memanaskan air untuk mendiamkan mereka sehinggalah mereka tertidur kerana kelaparan.
Tidak ada makanan untuk mereka. Malam itu juga, Saidina Umar yang ditemani oleh pembantunya, Aslam, terus bergegas ke gudang makanan dan membawa bahan mentah untuk dimasak. Beliau sendiri bahkan yang mengangkat bahan mentah itu, tidak pula disuruh pembantunya yang melakukan perkara itu.
Bila diminta oleh pembantunya untuk membawa muatan berisi bahan mentah itu, Saidina Umar bahkan menjawab , “Apakah kau sudi untuk menanggung seksa untukku di akhirat nanti?”
Beliau seorang khalifah, pemimpin kepada beberapa buah wilayah Islam, tetapi sempat meluangkan masa melihat keadaan rakyatnya waktu malam tanpa perlu ramai pegawai di kanan kirinya melainkan hanya Aslam, dan tanpa perlu rakyatnya mengetahui kehadirannya juga.
Betapa rendah hati Umar.
Tidak padan dengan itu, sensitifnya beliau dengan amaran daripada Allah, menyebabkan beliau sendiri yang mengangkat muatan berisi bahan mentah untuk dimasakkan kepada keluarga yang sedang kelaparan itu.
Dalam sebuah kisah yang lain, ketika Hurmuzan, salah seorang pemimpin Parsi dihadapkan kepada Saidina Umar, beliau terkejut melihat Saidina Umar sedang tidur di masjid tanpa ada pegawai yang mengawalnya.
Dia bertanya, “Mana Umar?” Dia tidak tahu di depannya itu adalah Umar.
Mereka menjawab, “Inilah dia.”
Dia bertanya, “Mana pengawal peribadinya?”
Mereka menjawab, “Dia tidak ada pengawal peribadi.”
Dia berkata pula, “Pastilah dia seorang Nabi.”
Mereka menjawab, “Dia bukan seorang Nabi, tetapi dia melaksanakan tugas seorang Nabi.”
Seorang pemimpin hebat kepada beberapa buah wilayah Islam, hidupnya hanya sederhana dan biasa-biasa saja.

PENUTUP : KAU PASTI AKAN DITANYA DI SANA
Sabda Nabi s.a.w. dalam satu hadis yang bermaksud :
“Setiap dari kamu adalah pemimpin, dan setiap dari kamu akan ditanya tentang apa yang dipimpinnya.” [HR Bukhari dan Muslim]
Kita pasti akan ditanya, dengan tanggungjawab yang ada pada kita.
Seorang ayah atau ibu, akan ditanya tentang apa yang dilakukannya terhadap keluarga dan anaknya.
Seorang guru, akan ditanya tentang didikan apakah yang telah diberikan kepada anak muridnya.
Seorang pemimpin negara, akan ditanya ke manakah dia telah membawa rakyatnya.
Dari sekecil-kecil tanggungjawab hinggalah kepada sebesar-besarnya, akan ditanya. Hatta kita yang mungkin merasakan tidak ada apa-apa, tidak mahu mengambil tanggungjawab apa-apa, pun akan ditanya apakah yang telah kita lakukan terhadap diri kita sendiri.
Amanah dengan tanggungjawab sebagai hamba Allah, pasti Allah akan bantu kita untuk amanah dalam tanggungjawab kita sesama manusia.
Kita tidak meminta, tetapi bila diberi kita laksanakan sebaiknya.
Kita tidak mengejar dunia dengan tanggungjawab yang ada pada kita, tetapi kita mengejar syurga dan redha-Nya.
Maka, orang yang jelas matlamat dalam melaksanakan tanggungjawabnya, pasti akan melaksanakan tanggungjawabnya dengan penuh amanah. Dia tahu ke mana hendak dibawa dirinya dan orang di bawahnya dengan tanggungjawab yang ada padanya itu.
Moga dengan tanggungjawab yang ada pada kita,
Tidak menjadikan kita leka,
Bahkan semakin dekat dengan Dia !

Thursday, April 19, 2012

Mari kita melihat sejarah, dengan mata hati…

Kata Imam Abu Al-Qasim Al-Junaid:
“Sejarah merupakan salah satu tentera Allah yang akan menguatkan hati…”

Allah s.w.t. berfirman:
وَكُلا نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَاءِ الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءَكَ فِي هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ
“Dan tiap-tiap berita dari berita Rasul-rasul itu, Kami ceritakan kepadamu (Wahai Muhammad), untuk menguatkan hatimu dengannya. Dan telah datang kepadamu Dalam berita ini kebenaran dan pengajaran serta peringatan bagi orang-orang Yang beriman.”
Surah Hud 11: 120


Objektif

“Memahami tanggung jawab kita yang paling utama mengikut waqi’.”

Kita akan menyoroti sejarah sebuah ummah yang pernah menguasai dunia. Melalui penilaian sejarah dan pemahaman sunnah Allah dalam mengatur perjalanan sebuah ummah, kita akan dapat membongkar rahsia kegemilangan ummah tersebut. Juga, kita akan meneliti titik-titik kelemahan yang melemahkan kekuatan sebuah tamadun.


Mengenai Buku Ini

Buku ini ditulis dengan tujuan sebagai panduan kepada mereka yang mahu menyampaikan Ini Sejarah Kita (ISK). Ini bukanlah menjadi pengganti kepada pengisian ISK untuk memahami penyampaian ini, tetapi sebagai panduan semata-mata.

Setiap mereka yang mahu menyampaikan ISK perlulah berusaha mendalami sejarah Islam bermula dengan Sirah Nabawiyyah dan seterusnya sejarah kerajaan-kerajaan yang berikutnya. Pemahaman terhadap sejarah adalah lebih penting daripada mengetahui senarai tarikh peristiwa-peristiwa bersejarah. Oleh itu, setiap penyampai perlulah memahami isi pokok setiap peristiwa dan signifikasi sesuatu perkara dalam perjalanan sejarah. Tetapi, dengan mengetahui data peristiwa (tarikh, tempat, orang yang terlibat) akan pasti membantu pemahaman dan pasti menambah keyakinan si pendengar.

Muqaddimah I

1. Hadith I: Manusia seperti logam

عن أبي هريرة رضي الله عنه: قَالَ رَسُوْلَ الله صلى الله عليه وسلم:
(( الناس معادن، خيارهم في الجاهلية خيارهم في الإسلام، إذا فقهوا )). صحيح البخاري
“Manusia seperti logam, terpilihnya mereka semasa jahiliyyah terpilih juga mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham”

Nilai logam tidak akan berubah dalam mana-mana zaman. Sekiranya ‘jahil’, nilai itu akan menyokong jahiliyyah dan sebaliknya, sekiranya dia Islam, nilai itu akan menyokong Islam. Segalanya bergantung kepada kefahamannya.
Bahagian terakhir hadith ini, ”إذا فقهوا” mempunyai dua sebutan:
1. إذا فقِهوا : memahami ilmu Fiqh. (Contoh: Imam As-Syafie).
2. إذا فقُهوا : memahami Islam. (Contoh: Sumayyah).
Ramai yang mungkin mengetahui hukum Fiqh tetapi bukan memahami Islam itu sendiri. Sedangkan memahami Islam itu sendiri lebih penting sebelum mengetahui perkara-perkara lain termasuklah Ilmu Fiqh. Mari kita melihat kembali apa yang berlaku semasa tahun 60an, ramai pelajar-pelajar jurusan agama di Universiti Al-Azhar (ustazah-ustazah) yang banyak mengetahui soal hukum-hakam tetapi masih tidak memakai tudung menutup aurat. Mereka mengetahui hukum Fiqh tetapi masih tidak memahami Islam. Berbeza pula pada tahun 80an, ramai pelajar-pelajar lepasan UK yang pulang ke tanah air dengan keadaan bertudung menutup aurat (sebelumnya tidak). Mereka ini memahami Islam tetapi tidak menguasai ilmu Fiqh. Mereka yang memahami Islam akan mengamalkannya, sebaliknya yang tidak memahami akan meninggalkannya walaupun telah datang hujah dan pengetahuan. Jadilah seperti Sumayyah…
Kita memahami hukum Fiqh melalui kuliyah-kuliyah ‘Fardhu ‘Ain’. Tetapi bagaimana kita mahu memahami Islam itu sendiri? Didiklah jiwa kita melalui proses usrah dan tarbiyyah.


2. Hadih II: Kebaikan bagi mereka yang faham

عن أبي هريرة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
 (( من يرد الله به خيرا يفقهه في الدين )). صحيح البخاري ومسلم
“Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya, Dia (Allah) memberikannya kefahaman dalam Ad-Din”

Kefahaman yang membawa kebaikan kepada seseorang ialah kefahaman mengenai Ad-Din.

فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإسْلامِ...
“Maka sesiapa Yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam…” (Surah Al-An’am 6: 125)



3. Al-Quran I: Memahami dengan hati (Surah Al-A’raf 7: 179)

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالإنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ
“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai.”

Hati yang menentukan kefahaman seseorang bukannya ‘otak’ manusia. Sebagai contoh, mereka yang membaca novel akan menghayati kandungan buku itu dengan menggunakan hati. Sebaliknya, sekiranya kita membaca buku-buku akademik (Medic atau Physics), kita akan menggunakan akal untuk memahami. Apa yang difahami oleh hati akan pasti mempengaruhi kehidupan seseorang tetapi kefahaman daripada akal belum tentu akan mengubah kehidupan seseorang. Filem-filem romantik pasti menyentuh jiwa, menyebabkan manusia sedih dan gembira. Filem-filem dokumentari belum pasti dapat menembusi jiwa manusia.


4. Hadith III: Hati menentukan perilaku manusia

رَسُوْلَ الله صلى الله عليه وسلم  يَقوْلُ:
 ((...أَلاَ وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، أَلاَ وَهِيَ الْقَلْبُ )). رواه البخاري ومسلم.
“Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.”(Hadith ke-6, Hadith 40 An-Nawawi)


5. Tujuan hidup manusia: Ibadah dan Khalifah

Al-Quran II: Ibadah kepada Allah (Surah Az-Zariyat 51: 56-58)

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنْسَ إِلا لِيَعْبُدُونِ (٥٦)مَا أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ (٥٧)إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ (٥٨)
“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Aku tidak sekali-kali menghendaki sebarang rezeki pemberian dari mereka, dan Aku tidak menghendaki supaya mereka memberi makan kepadaKu. Sesungguhnya Allah Dialah sahaja Yang memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya, dan Dia lah sahaja) Yang mempunyai kekuasaan Yang tidak terhingga, lagi Yang Maha kuat kukuh kekuasaanNya.”

Manusia mungkin keliru mengenai tugas utama mereka iaitu menjadi hamba Allah dan menuruti segala perintahNya. Mereka mungkin mengejar perkara yang sudah lama ditetapkan oleh Allah, antaranya persoalan rezeki dan kebahagiaan dunia.

((...ثُمَّ يُرْسَلُ إِلَيْهِ المَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْهِ الرُّوْحَ وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ؛ بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيْدٌ. فَوَاللهِ الَّذِي لا إلهَ غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ اْلجَنَّةِ حَتَّى مَا يَكُوْنَ بَيْنـَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الْكتِاَبُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا. وَإِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا يَكُوْنَ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ اْلجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا )). رواه البخاري ومسلم.
“…kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia menghembuskan padanya ruh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya, ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga.” (Hadith ke-4, Hadith 40 An-Nawawi)


Al-Quran III: Khalifah Allah (Surah Al-Baqarah 2: 30)

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأرْضِ خَلِيفَةً...
“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi"…”

Tugas Khalifah mungkin disalah ertikan sebagai satu tanggung jawab politik atau sekadar memakmurkan bumi Allah. Sedangkan Islam menyarankan supaya semua manusia agar tunduk kepada Allah dan memenuhi tujuan penciptaan mereka. Oleh itu, tugas khalifah adalah memastikan manusia terus berada dalam landasan Ibadah kepada Allah.

Wednesday, April 18, 2012

ISA DIMANSUHKAN TETAPI DIGANTI DENGAN AKTA YANG LEBIH BURUK?


 

19 April 2012 Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM) menyambut baik inisiatif untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) seperti yang telah dibentangkan di Parlimen. Seharusnya ISA dimansuhkan lama dahulu oleh kerana pelanggarannya terhadap prinsip-prinsip keadilan, kebebasan dan kemanusiaan sejak ia diluluskan 52 tahun yang lalu.

Namun IKRAM kesal dengan kelulusan rang undang-undang baru Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 yang dikatakan lebih baik daripada ISA. IKRAM juga kesal dengan kegagalan pihak Kerajaan mengadakan ruang rundingan awam yang munasabah sebelum rang undang-undang tersebut dibentangkan dan diluluskan di Parlimen.

Walaupun terdapat beberapa penambahbaikan yang telah dilakukan seperti tempoh penahanan 60 hari dipendekkan kepada 28 hari namun ternyata melalui bantahan yang dibuat oleh pelbagai pihak, khususnya oleh Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Badan-badan Bukan Kerajaan dan Pakatan Rakyat, ternyata masih terdapat beberapa masalah besar berhubung akta baru berkenaan. Antaranya ialah kuasa tahan tanpa bicara 28 hari kepada polis, kesamaran tafsiran kesalahan keselamatan, peruntukan ikat jamin yang tidak dibenarkan, penahanan yang boleh terus dilakukan sehingga semua prosidur rayuan selesai dan penggunaan peranti pengawasan elektronik yang bercanggah dengan hak kebebasan bergerak dan privasi.

IKRAM berpendapat soal memelihara keselamatan dan menangkis ancaman keganasan kepada negara adalah penting namun ia tidak sama sekali boleh membenarkan apa sahaja tindakan termasuk penyalahgunaan kuasa, penyeksaan dan kezaliman, apatah lagi yang bercanggah dengan prinsip keadilan yang dituntut oleh Islam. Kaedah fiqh menyatakan bahawa sesuatu mudarat tidak boleh diatasi dengan suatu mudarat yang lain. Malah, IKRAM menentang mana-mana akta yang membuka pintu kezaliman dalam semua keadaan di setiap masa. Amatlah nyata berlakunya banyak pelanggaran berkenaan dalam ISA jika diteliti testimoni, dokumentasi, laporan dan pendedahan yang telah dibuat oleh bekas tahanan ISA dan ahli keluarga mereka. Akta baru ini memberi ruang kepada pelanggaranpelanggaran tersebut untuk berulang.

Dr. Mohd Parid Sheikh Haji Ahmad
Presiden
Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM)