Friday, March 4, 2011

Israel melanggar undang-undang antarabangsa dan undang-undang kemanusiaan di OPT terus selama tempoh pelaporan (17-23 Februari 2011)


Di Semenanjung Gaza, Tentera Penceroboh Israel melakukan 3 serbuan di kawasan Semenanjung Gaza selatan dan tengah, di mana mereka menceroboh tanah penduduk Palestin.

Israel terus mengadakan pengepungan dan merancakkan sekatan terhadap pergerakan warga awam Palestin di Semenanjung Gaza dan Tebing Barat, termasuk Jerusalem Timur.

Israel terus menutup semua penyeberangan sempadan ke Semenanjung Gaza selama lebih dari tiga tahun. Pengepungan itu dilakukan semenjak Jun 2007, hasil dari kepungan telah memberi kesan buruk kemanusiaan dan ekonomi di Semenanjung Gaza.

Penutupan haram telah menyebabkan tidak hanya krisis kemanusiaan tetapi krisis hak asasi manusia dan martabat manusia bagi penduduk di Semenanjung Gaza. Keputusan yang dijanjikan bagi meringankan sekatan tidak jelas hanya sekadar kosmetik dan gagal untuk menangani akar penyebab krisis.

Krisis ini hanya boleh diatasi segera membuka penutupan sempadan termasuk mengangkat larangan perjalanan keluar dari Gaza Semenanjung dan larangan eksport. PCHR prihatin bahawa dasar Israel baru hanya sekadar memindahkan Gaza ke dalam bentuk sekatan haram yang lain yang bisa jadi yang diterima secara antarabangsa dan diiktirafkan.

Warga Palestin di Gaza mungkin tidak lagi menderita kekurangan barang tetapi mereka akan tetap bergantung secara ekonomi dan tidak mampu untuk merawat diri mereka sendiri, mereka terus terpencil dari seluruh dunia samada dari sudut sosial, budaya dan akademik.

Memperluas senarai item yang dibenarkan masuk ke Gaza tidak mengubah perundangan dasar yang tidak konsisten dengan kewajipan undang-undang Israel sebagai kuasa penjajah atau perjanjian antarabangsa hak asasi manusia yang menjadi hak seperti mana Perjanjian Antarabangsa mengenai Hak Sivil dan Hak-hak Politik.

Fakta di lapangan membantah tuntutan Israel sehubungan dengan pengurangan penutupan dikenakan di Semenanjung Gaza dan mengurangkan sekatan yang dikenakan ke atas kemasukan barang.

Deklarasi Israel membenarkan barangan baru dibawa masuk ke Semenanjung Gaza adalah merupakan usaha untuk menipu masyarakat antarabangsa, bagaimana pun barang tersebut tidak memenuhi keperluan minimum Semenanjung Gaza.

Tentera Penceroboh Israel terus melarang kemasukan bahan bangunan mentah ke Semenanjung Gaza.

Tentera Penceroboh Israel telah menguatkuasakan larangan semua eksport dari Semenanjung Gaza.

Israel terus menutup Beit Hanoun (Erez) sempadan yang membolehkan penyeberangan warga awam Palestin yang ingin melakukan perjalanan ke Tebing Barat dan Israel untuk rawatan perubatan, perdagangan atau lawatan sosial.

Israel telah mengenakan sekatan akses tambahan pada diplomat antarabangsa, wartawan dan pekerja kemanusiaan ingin masuk Semenanjung Gaza. Mereka telah menghalang wakil-wakil dari beberapa organisasi kemanusiaan antarabangsa masuk ke Semenanjung Gaza.

Hidup keadaan penduduk awam Palestin serius memburuk, tahap kemiskinan dan pengangguran telah meningkat tajam.

Tentera Penceroboh Israel terus memaksakan sekatan pada pergerakan awam Palestin di seluruh Tebing Barat, termasuk Jerusalem Timur. Ribuan warga awam Palestin dari Tebing Barat dan Semenanjung Gaza terus ditolak akses ke Baitulmuqaddis.

Tentera Penceroboh Israel telah mendirikan pos pemeriksaan di dalam dan sekitar Jerusalem, sangat menyekat akses Palestin ke bandar. Warga awam sering dicegah dari berdoa di al-Aqsa di Jerusalem.

Ada sekitar 585 pos pemeriksaan secara kekal yang berkawal dan tak berkawal di Tebing Barat.

Apabila selesai nanti tembok pengasingan haram akan mempunyai jarak sebanyak 724 kilometer di sekitar Tebing Barat akibatnya penduduk akan menjadi terpisah dan terpenjara. Buat masa ini 350 kilometer Tembok telah siap dibina. Sekitar 99% dari tembok telah dibina di dalam Tebing Barat sendiri semuanya adalah tanah merampasan dari penduduk Palestin.

Sekurang-kurangnya 65% dari jalan utama yang menghubungkan 18 perkampungan masyarakat Palestin di Tebing Barat ditutup atau sepenuhnya dikendalikan oleh Tentera Penceroboh Israel.

Ada sekitar 500 kilometer jalan terhad di Tebing Barat. Selain itu, sekitar sepertiga dari Tebing Barat, termasuk Jerusalem Timur, tidak boleh diakses untuk Palestin tanpa izin yang dikeluarkan oleh Tentera Penceroboh Israel. Izin ini sangat sulit diperoleh.

Tentera Penceroboh Israel terus mengganggu dan menyerang penunjuk perasaan secara aman yang terus membantah pembangunan Tembok Pengilhakan.

Tentera Penceroboh Israel terus terus menyukarkan kehidupan orang awam Palestin di Baitulmuqaddis dan seluruh Tebing Barat. Mereka ditahan dan diperiksa tanpa alasan.

Israel meneruskan kegiatan penempatan dalam kawasan Palestin yang melanggar undang-undang kemanusiaan antarabangsa, dan penduduk Israel terus menyerang orang awam Palestin.

Pada tarikh 17 Februari 2011, Tentera Penceroboh Israel menyerbu wilayah Khillat al-furn di sebelah barat desa Bani Na'im, tenggara Hebron. Mereka menghancurkan telaga air 3 dan ruang pertanian terletak berhampiran bypass # 60.

Pada tarikh 20 Februari 2011, penduduk Israel dari pemukiman "kida" dekat desa Qasra, selatan Nablus, mencabut 200 bibit zaitun dan pohon zaitun 70 di desa Qasra.

Pada tarikh 22 Februari 2011, Tentera Penceroboh Israel memusnahkan 8 khemah dan tempat penginapan sementara penduduk, serta menghancurkan dua perigi air di kawasan Sousia di selatan bandar Yatta, selatan Hebron.

Juga pada 22 Februari 2011, sejumlah penduduk Israel dari pemukiman "Ain Bat" ke arah barat laut bandar Beit Ummar, utara Hebron, mencabut sekurang-kurangnya 250 pokok zaitun dan bibit.

Sumber dari http://qassam.ps/occupation_terrorism.html

No comments:

Post a Comment