Tuesday, July 19, 2011

Titik Tolak Kurikulum Kehidupan

Sungguh menarik apa yang dilakukan oleh para sahabat Rasulullah saw dalam merancang kehidupan mereka setiap tahun. Satu contoh ialah seperti yang diungkapkan oleh seorang sahabat Nabi, Mualla bin Fadhl, di mana mereka membahagi dua belas bulan menjadi dua bahagian. Demikianlah, para sahabat Rasulullah saw menjadikan Ramadhan sebagai “munthalaq “ (titik tolak) kurikulum kehidupan mereka. Kalau dalam dunia pendidikan ianya dikenali dengan istilah Tahun Pembelajaran, maka Tahun Pembelajaran hidup mereka dimulai dan diakhiri pada bulan Ramadhan.

Bulan ini dijadikan masa pembuktian ibadah lima bulan sebelumnya, sekaligus sebagai masa persiapan menempuh hidup di enam bulan selepasnya. Adalah sangat wajar apabila sahabat Nabi menjadikan Ramadhan sebagai “munthalaq” (titik tolak) kurikulum hidup.


Pada bulan Ramadhan, Allah swt memberikan berbagai keistimewaan yang tidak diberikan pada bulan-bulan yang lain. Di antara keistimewaannya ialah :

PERTAMA : PINTU SYURGA DIBUKA SEDANGKAN PINTU NERAKA DITUTUP

Sabda Nabi saw : “Jika telah datang bulan Ramadhan, pintu-pintu syurga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup”. (HR Bukhari)

Hadis ini dapat difahami dengan seadanya, yakni pintu syurga memang betul-betul dibuka dan pintu neraka ditutup. Selain itu ianya mungkin boleh juga difahami bahwa peluang masuk syurga begitu besar, kerana pada bulan ini, Allah swt mensyariatkan banyak ibadah yang dapat membawa seseorang ke syurga. Sebaliknya, peluang masuk ke neraka menjadi kecil kerana peluang bermaksiat cukup kecil. Kedua-dua tafsiran ini boleh diterima.

KEDUA : SYAITAN DIBELENGGU

Ini sebagaimana yang tersebut dalam sebuah hadis : “...dan syaitan-syaitan pun dibelenggu.’ (HR Bukhari). Walaupun syaitan dibelenggu, namun tidak demikian dengan hawa nafsu sehingga potensi untuk melakukan dosa tetap ada, walaupun tidak sebesar di bulan-bulan yang lain.

KETIGA : MENINGKATNYA DARJAT IBADAH

Di dalam bulan ini, Allah swt melipatgandakan darjat ibadah. Satu ibadah wajib dilipatgandakan menjadi tujuh puluh kali ibadah wajib di bulan lain dan satu ibadah sunnah dinilai sebagai satu ibadah wajib. Sabada Nabi saw :

“Barangsiapa bertaqarrub kepadaNya (di bulan Ramadhan) dengan suatu kebaikan (sunnah), ia bagaikan melakukan satu kewajiban (fardhu) di bulan lainnya. Barangsiapa melakukan suatu kewajiban (fardhu) pada bulan ini, maka ia sama dengan orang yang melakukan tujuh puluh kali amalan wajib (fardhu) di bulan lainnya." (HR Ibnu Khuzaimah).
Dalam hadis lain juga dikemukakan bahwa : “Satu tasbih di bulan ini bersamaan dengan seribu kali tasbih di bulan lain.” (HR Tirmidzi)

KEEMPAT : DOSA-DOSA SEBELUMNYA DIHAPUSKAN

Segala macam ibadah yang dilakukan di bulan Ramadhan menggugurkan dosa seperti solat dan puasa. Mengenai solat, Rasulullah saw bersabda :

“Solat lima waktu, dari Jumaat ke Jumaat berikutnya, dari Ramadhan hingga Ramadhan berikutnya adalah penghapus dosa-dosa di antaranya, apabila ditinggalkan dosa-dosa besar.” (HR Muslim)

Tentang puasa, Rasulullah saw bersabda : “Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan dengan keimanan dan mengharap ridha Allah, akan diampuni dosa-dosanya yang terdahulu.” (Muttafaq 'Alaih)

Agar Ramadhan menjadi bermakna, kita mesti bersiap diri menyambut kedatangannya. Ada beberapa persiapan yang harus dilakukan:

PERTAMA : MEMUPUK KERINDUAN DAN KECINTAAN TERHADAP RAMADHAN

Salah satu cara untuk memupuk rasa kerinduan dan kecintaan tersebut ialah dengan berdoa menyambut kedatangannya.

Rasulullah saw mencontohkan sebuah doa menjelang Ramadhan :

“Allahumma baarik lanaa fii rajaba wa sya'baan, wa ballighnaa Ramadhaan”

Ya Allah berkatilah kami di bulan Rajab dan Sya'ban dan sampaikanlah kami kepada bulan Ramadhan”.

KEDUA : MENYIAPKAN DIRI DENGAN BAIK

Hati, akal dan fizikal mestilah dipersiapkan untuk menyambut kedatangan Ramadhan.
Hati dipersiapkan dengan memperbanyakkan ibadah seperti solat sunnah, puasa sunnah, zikir dan sebagainya.
Diriwayatkan bahwa Rasulullah saw memperbanyakkan puasa sunnah sebulan sebelum Ramadhan.
Diceritakan oleh 'Aisyah :

“Saya tidak melihat Rasulullah menyempurnakan puasanya kecuali di bulan Ramadhan. Dan saya tidak melihat dalam satu bulan yang lebih banyak puasanya kecuali pada bulan Sya'ban.” (HR Muslim)

Akal dipersiapkan dengan mendalami berbagai ilmu yang berkait dengan Ramadhan kerana ilmu dan keikhlasan menjadi faktor penentu diterima atau tidaknya sesebuah amal.

Demikian pula ibadah Ramadhan. Tanpa ilmu, seseorang berpotensi untuk melakukan kesalahan. Ia menganggap bahwa ia sedang beribadah yang benar, padahal ianya adalah sebaliknya.

Fizikal juga mesti dipersiapkan dengan menjaga :
a. Kesihatan.
b. Kebersihan.
c. Kekuatan badan.

Sihat itu penting kerana orang yang sakit tidak akan mampu menjalani Ramadhan dengan optimum, padahal keberkataan Ramadhan hanya dapat diraih apabila ia mampu beribadah dengan optimum.

Tidak lupa, harta juga mesti dipersiapkan. Jangan sampai kekhusyu’an ibadah terganggu oleh kesibukan mencari nafkah. Apalagi sampai menganggu sepuluh akhir Ramadhan yang sangat berkah itu.

KETIGA : MERANCANG PENINGKATAN PRESTASI IBADAH BERBANDING DENGAN RAMADHAN YANG LALU

Buat perencanaan secara keseluruhan dan terperinci serta tentukan “target” atau sasaran tiap-tiap ibadah, misalnya :

Khatam Al Quran dua kali.
Menghafal tiga surah panjang.
Qiyamullail setiap malam.

Selain untuk diri sendiri, kita juga boleh membuat perencanaan aktiviti sosial yang positif seperti :

Menyediakan makanan berbuka puasa bagi orang yang miskin.
Berbuka bersama dengan anak-anak yatim.
Mengadakan pengajian Nuzulul Quran.
Memperbaiki hubungan antara keluarga.

Dengan menyiapkan segala sesuatu sebelum kedatangannya, mudah-mudahan kita dapat merasai hidangan Allah pada bulan Ramadhan sekaligus meraih keberkatannya kerana kejayaan sesuatu perbuatan itu sangat ditentukan oleh :

Jelasnya tujuan.
Rapinya persiapan.

Ya Allah, bukakanlah keberkatan Ramadhan kepada kami dengan seluas-luasnya kerana bulan ini adalah bulan rahmah, barakah dan maghfirah. Bulan ini juga adalah peluang untuk kami memperbanyakkan amalan soleh kami kerana ganjaran yang besar yang Engkau janjikan di akhirat nanti untuk para hambaMu yang ikhlas. Jadikanlah juga Ramadhan kali ini sebagai “Titik Tolak” bermulanya kurikulum hidup kami kepada perubahan yang lebih baik di masa-masa mendatang.

Ameen Ya Rabbal Alameen
WAS

No comments:

Post a Comment