Friday, September 16, 2011

Presiden IKRAM: Pemansuhan ISA Langkah awal menuju negara adil, sejahtera dan berlandaskan Islam?


Dr Hj Mohd Parid Sheikh Ahmad, Presiden Pertubuhan Ikram Malaysia (IKRAM)
16 September 2011 dalam kenyataan medianya telah berkata.

1. Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM) menerima baik pengumuman YAB Perdana Menteri untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) dan Akta Buang Negeri 1959 serta menamatkan penguatkuasaan tiga proklamasi darurat; juga hasrat untuk mengkaji semula secara komprehensif Akta Kediaman Terhad 1933, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 serta seksyen 27 Akta Polis 1967.

2. IKRAM yang meletakkan Islam sebagai asas perjuangannya menentang akta-akta yang bertentangan dengan prinsip-prinsip keadilan Islam.

3. IKRAM mengambil maklum tentang pengiktirafan Kerajaan bahawa akta-akta yang mengongkong ini akan menjejaskan pertumbuhan sebuah negara yang maju dan bertamadun.

4. IKRAM juga mengambil maklum akan rujukan Perdana Menteri kepada Maqasid Syariah yang berobjektif melindungi lima perkara utama: agama, nyawa, akal, keturunan dan maruah serta harta benda serta prinsip Usul Fiqh berkaitan menyekat lebih awal sesuatu kemungkaran,ketika menjustifikasikan tahanan pencegahan yang dicadangkan. IKRAM ingin menegaskan bahawa penggunaan prinsip-prinsip ini hendaklah bertepatan dengan tuntutan syariat.

5. Pada masa yang sama IKRAM amat gusar terhadap cadangan mewujudkan dua akta baru bagi menangani keganasan dengan cadangan untuk terus mengekalkan kuasa menteri dan mengenepikan badan kehakiman dalam menentukan pelanjutan penahanan kerana ia seolah-olah masih mengekalkan semangat Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk tahan tanpa bicara dan masih membuka ruang kepada penyalahgunaan kuasa oleh pihak eksekutif.

6. Dengan ini IKRAM menggesa agar

a) Semua yang diumumkan oleh Perdana Menteri dilaksanakan segera dan diselesaikan sebelum pembubaran Parlimen,

b) Kerajaan hendaklah merujuk kepada Maqasid Syariah dan Usul Fiqh berdasarkan prinsip dan kefahaman yang betul seperti yang dituntut oleh Islam dalam segala langkah yang akan dilakukan kerana ia pasti akan membawa keadilan dan kesejahteraan kepada rakyat dan negara,

c) Undang-undang anti keganasan yang ingin digubal hendaklah merujuk kepada pandangan para ulama Islam yang muktabar serta pengamal undang-undang yang berwibawa agar ia memenuhi tuntutan keadilan Islam dan sejagat. Rujukan dan perundingan dengan NGO, badan peguam dan pihak-pihak yang berkepentingan hendaklah dilakukan.

d) Ruang dakwah dan usaha amar makruf nahi mungkar harus dibuka seluas-luasnya termasuk media massa agar usaha membangunkan rakyat yang berilmu dan berakhlak mulia dapat berkembang dengan baik. Sehubungan dengan itu semua undang-undang yang menyekat hak dan kebebasan rakyat seperti Akta Hasutan, Akta Rahsia Rasmi dan Akta Universiti Dan Kolej Universiti (AUKU) hendaklah juga dikaji semula secara komprehensif.

e) Jemaah Menteri, pihak polis dan agensi-agensi penguatkuasaan serta seluruh agensi kerajaan bersikap konsisten dengan usaha untuk mewujudkan sebuah negara yang adil dan bertamadun.

7. Semoga usaha kita untuk mewujudkan negara yang adil dan sejahtera dan diredhai Allah swt akan menjadi kenyataan.

No comments:

Post a Comment