Thursday, February 24, 2011

Gaddafi Bermatian Mempertahankan Kuasa

Muammar Gaddafi, sedang bertungkus-lumus berjuang untuk mempertahankan kekuasaannya di Libya yang sedang diperluaskan oleh pro-demokrasi terutama di wilayah timur negara. dalam masa yang sama beliau mendapat tekanan antarabangsa agar menghentikan tindakan keras keganasan terhadap para penunjuk perasaan yang mengorbankan beratus-ratus orang.

Di mana negara Eropah telah menyiapkan siri sekatan ekonomi terhadap negara itu, sementara Barack Obama, presiden AS, juga mengecam penggunaan kekuatan "keterlaluan" terhadap para demonstrasi. Majlis Hak Asasi Manusia, PBB juga telah menetapkan satu sesi khusus pada hari Jumaat ini untuk membincangkan penggunaan kekerasan melampau terhadap penunjuk perasaan damai.

Pada hari Khamis, pengunjuk rasa anti-kerajaan nampaknya telah menguasai bahagian timur negara itu bermula dari sempadan Mesir sampai ke bandar Tobruk dan Benghazi yang menjadi bandar raya kedua terbesar negara. Bandar-bandar lain yang nampaknya tidak lagi berada di bawah kawalan Gaddafi termasuk Derna dan Bayda

Menurut saksi di Az-Zawiya sebuah unit tentera Libya setia kepada Gaddafi dimaklumkan telah mengecam bangunan masjid yang sedang diduduki oleh penunjuk perasaan. Mereka memaklumkan bahawa penunjuk perasaan telah menderita dan banyak yang terkorban dalam serangan itu.

Tentera di bandar-bandar yang dikuasai oleh para penunjuk perasaan telah dimaklumkan memberi sokongan dan tidak lagi bersama dengan kerajaan Gaddafi. Dalam sebuah pernyataan yang diposting di internet, pegawai tentera yang ditempatkan di Misurata menjanjikan "sokongan penuh" mereka untuk para penunjuk perasaan.

Mejar Jeneral Suleiman Mahmoud, komander pasukan bersenjata di Tobruk, sebelumnya mengatakan kepada Al Jazeera bahawa pasukan yang dipimpin oleh dirinya telah beralih kesetiaan. "Kami berada bersama rakyat," katanya. "Saya dengan dia [Gaddafi] di masa lalu, tetapi situasi telah berubah - dia adalah diktator."

Pada Rabu lepas ribuan berkumpul di Tobruk untuk merayakan kejayaan mereka menguasai bandar dari Gaddafi sambil mengebarkan bendera kerajaan sebelum itu dan menembakan di langit.

"Dalam 42 tahun, ia telah terbalikkan Libya," kata Hossi, seorang penunjuk perasaan anti-kerajaan di sana. "Dia adalah iblis tiada seorang pun di dunia seperti dia .."

No comments:

Post a Comment