Thursday, February 24, 2011

LIBYA: Komuniti Antarabangsa Desak untuk Tamatkan Keganasan Protes Damai

Geneva, 22 Februari 2011. Organisasi Dunia Menentang Penyiksaan (OMCT) dan Hak Asasi Manusia Solidaritas (HRS) mengutuk pembunuhan kejam terhadap demonstran oleh pasukan keselamatan Libya terhadap protes yang menuntut perubahan.

Organisasi Dunia Menentang Penyiksaan (OMCT) dan Hak Asasi Manusia Solidaritas (HRS) mengutuk pembunuhan insan yang tidak berdosa terhadap penunjuk perasaan oleh pasukan keselamatan Libya yang menuntut perubahan semenjak 5 Februari 2011 dan mendesak pihak berkuasa Libya untuk segera menghentikan penindasan dengan kekerasan.

OMCT dan HRS yang prihatin tentang laporan tentang pembunuhan penunjuk perasaan oleh pasukan keselamatan yang disokong oleh tentera upahan dan batalion keselamatan khusus menggunakan peluru hidup, mesin gun dan senjata berat di Benghazi dan bandar-bandar yang lain. Menurut maklumat yang diterima, sekurang-kurangnya 200 orang telah terbunuh dan banyak cedera di Benghazi namun situasi yang tepat di dalam negeri tetap sukar untuk diperolehi kerana pihak kerajaan telah menyekat komunikasi internet dan kebebasan akhbar.

Pihak OMCT dan HRS menyokong permohonan Suruhanajaya Tinggi Hak Asasi Manusia untuk menjalankan penyiasatan bebas antarabangsa terhadap peristiwa yang berlaku. Mereka juga meminta agar Majlis HAM PBB untuk mengadakan sesi khas terhadap pelanggaran hak asasi manusia di Libya sebagai keprihatinan mendesak. Majlis harus sampaikan mandatnya sendiri dengan tindakbalas secara cepat terhadap keadaan kecemasan hak asasi manusia.

OMCT dan HRS juga mengenalpasti semua negara yang mempunyai hubungan dengan Libya untuk mendesak pihak berkuasa Libya untuk segera menamatkan pembunuhan yang melanggar undang-undang terhadap penunjuk perasaan dan menggunakan kuasa berlebihan.

Akhirnya, OMCT dan HRS memanggil pihak berkuasa Libya untuk

Segera menamatkan penindasan kekerasan dari protes damai dan mengeluarkan arahan yang jelas kepada pihak keselamatan untuk tidak menggunakan kekerasan berlebihan terhadap para penunjuk perasaan sesuai dengan piawaian antarabangsa termasuk Prinsip-prinsip Dasar tentang Penggunaan Kekerasan, Senjata Api dan Kod perilaku bagi Pegawai Penguatkuasa

Jaminan kebebasan berkumpul secara aman damai dan kebebasan bersuara;

Menjalankan segera penyiasatan bebas, menyeluruh dan berkesan terhadap pihak keselamatan berkenaan keganasan dan termasuk pembunuhan di luar undang-undang. Hasilnya haruslah dibentangkan kepada awam dalam rangka untuk membawa mereka yang bertanggung jawab ke mahkamah yang bebas dan bagi yang terkorban perlulah diberikan pampasan dan pemulihan.

Pastikan penghormatan hak asasi manusia dan kebebasan sesuai dengan undang-undang negara dan antarabangsa.

Hubungi:

Eric Sottas, Pertubuhan Dunia Menentang Penyiksaan (OMCT): +41 22 809 49 39
Khaled Saleh, Solidaritas Hak Asasi Manusia (HRS): +41 76 570 19 63

Rabu, Februari 23,2011 10:46
IkhwanWeb

No comments:

Post a Comment