Thursday, February 24, 2011

Setiausaha Negara US menyambut baik Ikhwan Muslimin jika terpilih dalam pilihanraya

Dalam suatu dialog terkini dengan Setiausaha Negara US, Hillary Clinton telah mendedahkan bahawa AS mungkin mempunyai perubahan sikap yang mempertahan rejim sebelum Revolusi Rakyat Mesir. Dalam video persidangan tersebut beliau telah diajukan pelbagai persoalan dari pemuda Mesir berhubung pendapat US, dimana lebih 6,500 persoalan dalam masa dua hari melalui Facebook, Twitter dan Masrawy.com.

Hillary menyatakan bahawa tujuan dari persidangan itu adalah untuk berkomunikasi secara langsung dan mendengar dari ribuan rakyat Mesir tentang apa yang ada di fikiran mereka serta apakah harapan mereka seterusnya setelah melalui saat sangat inspiratif dan luar biasa dalam sejarah yang telah terjadi. Dia menekankan bahawa AS menyokong aspirasi rakyat Mesir yang menyatakan adalah penting kerajaan perlu mendengar orang-orang muda.

Beliau mengakui bahasa sangat penting Mesir untuk menggambarkan dan merialisasikan harapan dan impian yang telah ditunjukan di Tahrir Square. Dia juga mendakwa negara Mesir sekarang mempunyai kesempatan untuk menunjukkan apa artinya demokrasi dan untuk bergerak maju ke lebih baik di masa depan.

Sebagai maklumbalas terhadap apa reaksi AS jika Ikhwanul Muslimin di Mesir mendapatkan kuasa melalui pemilihan demokrasi sebenar, Clinton menyatakan bahawa, bergantung kepada orang-orang Mesir yang memutuskan untuk memilih dan apa Peraturan pilihan raya yang dikenakan kepada untuk parti politik yang terlibat. Dia menambah bahawa setiap pihak yang komited untuk antikekerasan, komitmen pada demokrasi, komited untuk hak semua orang Mesir, siapa pun mereka, harus mempunyai peluang untuk bersaing untuk suara Mesir.

Clinton menegaskan bahawa AS menyokong proses, jika parti politik, siapa pun mereka, percaya pada demokrasi, tidak pula percaya satu pilihanraya umum satu masa, maka, dan bergantung kepada orang-orang Mesir. Dia menekankan bahawa kita tidak ingin melihat parti politik atau ideologi apapun cuba untuk merampas proses tersebut sebab itu perlu kepada memastikan perlembagaan dan undang-undang Mesir diberi perlindungan.

Ia mengecam usaha oleh beberapa orang yang terpilih dan menganggap diri mereka sebagai satu-satunya orang yang mampu menguruskan negara dan mengubah perlembagaan dan undang-undang. Clinton menyatakan berserahlah kepada orang-orang Mesir untuk membangunkan masa demokrasi mereka. Berikutaan kenyataan ahli eksekutif Ikhwan Muslimin dan media juru bicara Dr Essam Erian el yang meneriman jemputan dailog dari beberapa wakil kerajaan Norway, Jerman, Sweden, Switzerland dan Australia dalam usaha untuk menjelaskani tuntutan berikut revolusi rakyat Mesir.

No comments:

Post a Comment