Thursday, February 24, 2011

Mohamed ElBaradei: Ikhwanul Muslimin tidak radikal

Dalam sebuah wawancara dengan Zaman Today's Bekas Ketua IAEA Dr Mohamed ElBaradei, menyatakan bahawa ia tidak melihat pembangkang popular Ikhwanul Muslimin Mesir sebagai organisasi yang radikal seperti yang digambarkan di Barat.  Beliau juga mengulas bahawa pemilihan dilakukan sebelum pembentukan perlembagaan demokrasi di negara itu akan hanya menguntungkan parti yang berkuasa. 

Bercakap tentang perkembangan terkini di Mesir, ElBaradei menekankan bahawa adalah penting pilihanraya umum diadakan dalam masa lebih dari enam bulan tak lebih satu tahun.  Dia menyatakan bahawa rejim di Mesir setakat ini terus-menerus mendapat sokongan tentera, di mana terdapat pesara tentera yang telah dilantik sebagai gabenor dan pengarah umum, atau memegang pos penting dalam perkhidmatan. 

Menurut pemenang Hadiah Nobel Perdamaian, demokrasi bukan hanya sekadar mengundi, menekankan bahawa sekiranya pemilihan sebelum membangunkan perlembagaan demokrasi hanya akan melayani kepentingan parti politik yang memerintah. 

Dia menyatakan bahawa tidak ada pihak yang benar-benar bersedia untuk pilihan raya yang akan diadakan pada bulan September. Dia menyatakan keyakinannya bahawa MB tidak akan mampu mendapatkan lebih dari 20-25 peratus suara, ia mengatakan bahawa hal itu boleh sama sekali tidak dianggap sebagai radikal. 

Dia juga membela Ihkwan Muslimin bahawa IM akan menolak penggunaan senjata dan akan tetap setia kepada demokrasi, menekankan bahawa perjuangan awal organisasi itu tidak religius, tapi benar-benar politik.

No comments:

Post a Comment