Wednesday, November 10, 2010

BERATNYA AMANAH KEPIMPINAN

Kita perlu menyegarkan kefahaman kita tentang tanggungjawab amal. Tidak ada amanah yang kita rasa enak atau tidak enak.  Amanah yang datang adalah untuk kita tunaikan. Posisi apapun kita dalam gerakan dakwah ini, di setiap bahagian ruangannya terdapat fitnah dan ujiannya masing-masing.   Kita tentu masih ingat akan satu kenyataan yang dibuat oleh Khalifah Islam yang pertama iaitu Abu Bakar ra, ketika upacara perlantik­annya : “Ketahuilah, aku bu­kanlah orang yang terbaik di antara kamu, akan tetapi aku hanyalah seorang laki-laki seperti kamu, namun Allah menjadikan aku sebagai orang yang  paling berat bebanannya di antara kamu.”

Perasaan ini adalah pera­saan yang hanya dimiliki oleh ‘jiwa-jiwa yang bersatu’.  Ketika keistimewaan-keistimewaan amanah yang ketara itu sudah tidak ada lagi, lalu digantikan oleh sifat tawadhu dan per­saudaraan (ukhuwah), maka Tidak ada yang tersisa dari erti kepimpinan kecuali tinggal bebanannya yang berat.

Lalu apa bezanya jenis amanah tersebut di hadapan Allah dengan apa yang ketika ini menjadi tanggungjawab kita?  Ini adalah gambaran yang seharusnya membuatkan kita banyak merenung dan tidak menambah senarai pertanggung­jawaban kita di hadapan Allah swt kerana “Semakin tinggi tingkatan amanah yang kita pikul, ianya hanya akan meninggalkan beban yang juga semakin berat.

Jika kita mampu memberi komitmen dengan lapang dada dan melihat saudara-saudara kita dengan perasaan cinta kerana beratnya bebanan tersebut, maka ge­rakan dakwah ini tidak akan dibatasi oleh apa-apa jenis penghalang.   Tuntutan untuk mengambil peranan nyata dalam gerakan dakwah adalah sebuah kemestian.
Putaran gerakan dakwah dengan segenap perkembangannya meninggalkan tanggungjawab yang tidak ringan.
Jika kita pernah mendengar suatu kenyataan :  Berpindah dari medan kata-kata kepada medan amal”.

Maka sekaranglah ketikanya dan inilah masanya aqad perniagaan dengan Allah diikrarkan.  Siapakah di antara kita yang akan menjawab seruan Allah?

“…..Mahukah engkau Aku tunjukkan kepada perniagaan yang akan menyelamatkan kamu dari azab yang pedih(QS As-Shaf :10)

Siapakah di antara kita yang bersungguh-­sungguh menggolongkan dirinya ke dalam jaminan Allah?

“Se­sungguhnya Allah membeli diri dan harta sebahagian dari golongan orang-orang yang beriman dengan bayaran syurga…….” (QS At-Taubah : 111)

No comments:

Post a Comment