Wednesday, November 10, 2010

Pendakwah Agen Perubah

Satu perkara yang sepatutnya kita maklumi bahwa ruang gerakan dakwah dari masa ke semasa semakin lebar membentang di hadapan kita. Ibarat sebuah bendera di mana kibarannya semakin kencang di mana semakin luas perkembangan dakwah, maka semakin kuat pula fitnah dan halangan.

Kita boleh menetapkan satu dari dua peranan dalam diri kita iaitu :
1.      Menjadi penganalisa situasi yang suka berkomentar.
2.      Menjadi pelaku yang produktif memberikan sumbangan.

Pertanyaan yang paling tepat bagi aktivis dakwah terhadap keadaan yang dihadapi pada ketika  ini bukanlah :
Siapakah yang telah melakukan prestasi yang tinggi sehingga gerakan dakwah berkembang hari ini?”

Tetapi sepatutnya  :
Siapakah yang bertanggung jawab ke atas perkembangan dakwah ketika ini dan di masa hadapan?”.

Dua pertanyaan tersebut menggambarkan persepsi kita dalam memandang diri sendiri.  Ketika gerakan dakwah ini kita pandang sebagai keperluan, maka sepesat manapun perkembangan yang dicapai tidak akan membuatkan kita menuntut ‘penghargaan’ kerana apa yang mesti kita fokuskan adalah bagaimana kita beramal bagi menjawab segala tuntutan di atas perkembangan tersebut.  Mari kita letakkan diri kita supaya berada pada persepsi seperti apakah diri kita?  Inilah saatnya kita diuji dalam memberi kefahaman terhadap amal jamai’e’.

Kenyataan menunjukkan bahwa agenda gerakan dakwah dari masa ke semasa berkembang dengan begitu pantas namun faktor manusia seringkali menjadi jalan masuk kepada syaitan untuk melemahkan kita ter­utama ketika kita melihat aktivis dakwah berubah gaya dan penampilan kerana amanah barunya dan kemudiannya mereka mula :
a.       Mem­bangun kemasyhuran diri.
b.      Menghitung prestasi yang telah dicapai.

Bagi siapa yang masih terjebak dalam kungkungan fitnah ini,  “Berhenti­lah dari kungkungan itu, inilah saatnya membuk­tikan semua komitmen dan kefahaman. Ingatlah, semakin tinggi ke­dudukan, semakin kencang angin menerpa. Sedarlah kita bahwa dalam perkembangan dakwah ketika ini, semua peringkat mengalami tekanan ‘angin’ yang sama kualitinya, dalam bentuknya masing-masing”.

No comments:

Post a Comment