Friday, November 19, 2010

Sukarelawan IKRAM Terus Membantu Mangsa Banjir Kedah



16 November 2010, Jitra, Telah masuk minggu kedua sukarelawan IKRAM turun padang disamping beberapa NGO lain bagi kerja-kerja bantuan dan sumbangan kepada mangsa banjir di negeri Kedah tahun ini. Mereka telah datang dari pelusuk tanah air kata Tn Haji Suberi Salleh pengarah misi bantuan banjir IKRAM Kedah. Katanya lagi kedatangan mereka dengan niat untuk meringankan kesusahan mangsa banjir, walaupun kebanyakkan kerja-kerja pembersihan dalam bangunan telah dijalankan. Beliau menyarankan supaya bantuan seterusnya dihulurkan dalam bentuk wang tunai kerana mudah untuk disesuaikan dengan keperluan seterusnya.

Menurut sumber bilik gerakan misi bantuan IKRAM Kedah hampir 120 orang sukarelawan IKRAM telah tiba dengan menaiki bas sewa khas dan kenderaan lain seawal 3.00pagi pada hari sabtu yang lalu, yang menariknya misi hujung minggu ini turut disertai oleh oleh rakya Malaysia lain yang perihatin terdiri dari pelbagai bangsa di bawah kendalian misi bantuan IKRAM.Beberapa taman telah menjadi fokus bantuan kali ini adalah seperti Taman Tabung Haji, Bukit Tinggi dan juga Taman Seri Utama, Disamping hampir 80 buah rumah telah dapat diberikan khidmat para sukarelawan IKRAM juga telah dapat memberikan khidmat pembersihan di Sekolah Teluk Malik, Jitra bersama pelajar Cyberjaya University College of Medical Sciences (CUCMS)

Sementara itu pada hari Isnin pula beberapa aktiviti sumabangan telah dapat digerakkan dengan menyampaikan pek bantuan yang berupa pakaian dan pek ibadah serta wang tunai kepada seramai lebih 200 orang penerima yang terdiri dari orang kampung dan Taman kos rendah disekitar changlon dan Jitra.

Sebelum penyampaian sedikit tazkirah telah disampaikan kepada yang hadir. Tazkirah bersekitar memperingatkan tentang kesabaran, keredhaan, serta keinsafan sebagai pengajaran yang boleh diambil dari peristiwa banjir kali ini. Sumbangan telah disampaikan oleh Ust Rosli Yusof, YDP IKRAM Kedah dan Ust Sayuti Haji Ramli TYDP IKRAM Kedah di lokasi yang berbeza.  Pihak penganjur mengharapkan sedikit sebanyak sumbangan ini dapat meringankan kesedihan terutamaketika ummat Islam hampir menyambut hari raya korban pada tahun ini kata pengurus sumbangan Dr Asmat Nizam Abd Mutalib merangkap SU IKRAM Kubang Pasu.

No comments:

Post a Comment